12 najbardziej przyszłościowych umiejętności IT
- Piotr Waszczuk,
- IDG News Service,
- 19.07.2007, godz. 12:24
Wnioski
Popyt na specjalistów z wykształceniem lub umiejętnościami stricte informatycznymi spada i będzie nadal spadał. Postęp w całej branży informatycznej upraszcza obsługę systemów IT i w wielu przypadkach eliminuje konieczność zatrudniania specjalistów. W firmach programistycznych podział na programistów jako koderów i projektantów praktycznie zanika. W dużych przedsiębiorstwach od pracowników działów informatycznych wymaga się nie tylko wiedzy dotyczącej informatyki, ewentualnie dziedzin pokrewnych, ale również znajomości zasad funkcjonowania biznesu i umiejętności interpersonalnych. W mniejszych firmach pracownicy pełniący rolę przysłowiowego "informatyka" muszą znać się na kilku systemach operacyjnych, budowie i administrowaniu sieciami komputerowymi, oprogramowaniu biurowym, technologii VoIP i kilku innych.
Tak jak zmienia się rola działów informatycznych przedsiębiorstw, zmienia się również podejście do wykształcenia informatycznego, które staje się bardziej uniwersalne. Widać to na wielu europejskich i amerykańskich uczelniach, gdzie młodzi ludzie, zamiast ścisłego wyspecjalizowania, chętniej wybierają kierunki z pogranicza kilku dziedzin.
Przede wszystkim jednak, w całej branży IT (i nie tylko), potrzebni są pracownicy samodzielni, posiadający umiejętność analitycznego myślenia, szybkiego przyswajania wiedzy i analizy procesów biznesowych. Wielu pracodawców twierdzi, że właśnie o te cechy wśród kandydatów jest najtrudniej.
***
Tekst opracowany w oparciu o artykuł "12 IT skills that employers can't say no to" autorstwa Mary Brandel.
Czytaj także: