12 najbardziej przyszłościowych umiejętności IT

10) Znajomość zabezpieczeń systemów IT

Chociaż specjaliści ds. bezpieczeństwa nigdy nie mogli narzekać na brak pracy, analitycy twierdzą, że podobnie jak w przypadku znajomości zagadnień sieciowych, w najbliższym czasie nastąpi wzrost wymagań dotyczących ogólnej wiedzy na temat bezpieczeństwa systemów informatycznych i to wobec wszystkich pracowników działów IT. "Praktycznie każda oferta pracy, związana z IT, z jaką miałem do czynienia w ciągu ostatnich 6 miesięcy, zawierała hasło bezpieczeństwo" - twierdzi Howard Schmidt. "Pracodawcy chcą mieć bezpieczną infrastrukturę. Niezależnie od jej rodzaju, czy stopnia złożoności" - dodaje. Jego zdaniem to zjawisko doskonale obrazuje pozytywną zmianę podejścia zarządów przedsiębiorstw do kwestii bezpieczeństwa IT, które staje się integralną częścią całej strategii działalności firmy.

Podobnego zdania jest Scott Saunders. "Coraz większe zagrożenie cyberterroryzmem oraz wzrost wartości samej informacji przyczynia się do popularyzacji bezpieczeństwa na każdym szczeblu systemu IT" - ocenia.

11) Znajomość zagadnień dot. biznesu, zarządzania i kompetencje interpersonalne

Dzisiejszy rynek IT różni się od tego sprzed 10 lat. Infrastruktura teleinformatyczna ulega stopniowej standaryzacji, a automatyzacja narzędzi programistycznych umożliwia wykonanie tego samego projektu mniejszym nakładem pracy. Jednocześnie technologia informatyczna upowszechnia się na tyle, że pracownicy działów IT nie są już jedynymi, którzy mogą rozwiązać - przynajmniej te mniej złożone - problemy.

Zdaniem ekspertów nadeszła pora na zmianę roli typowego pracownika działu informatycznego. Potwierdzają to badania Gartnera - w ciągu najbliższych lat połowa pracowników IT będzie pełniła funkcje związane raczej z obsługą biznesu niż samej technologii. Tym samym podstawowym zadaniem specjalisty ds. IT nie będzie już obsługa komputera i zapewnienie sprawności działania całej infrastruktury - tym zajmą się firmy zewnętrzne lub dostawcy rozwiązań IT. Nowe zadania to przede wszystkim pośredniczenie między biznesem a technologią, umiejętność pogodzenia możliwości IT z wymaganiami biznesu. Niezbędne do tego umiejętności to m.in. wiedza o organizacji przedsiębiorstwa oraz zdolność prowadzenia negocjacji.

12) Znajomość nowoczesnych języków programowania i technologii sieciowych

Firmy doradztwa personalnego zwracają uwagę na wzrost zapotrzebowania na programistów ze znajomością różnych technologii i języków programowania, w szczególności niezależnych od architektury. W ofertach pracy najczęściej powtarzają się wymagania dotyczące znajomości technologii ASP.Net, języka Java i zasad działania relacyjnych baz danych. Do tego dochodzą m.in. XML, PHP, C#, VB.NET oraz C++.

Jednak według Granta Gordona, pracownicy nie szukają wyłącznie koderów. "Dziś nie są potrzebni pracownicy, którzy chowają się za monitorem i pracują bardziej z komputerem niż z resztą zespołu" - mówi. W nowoczesnych metodologiach zanika podział na klasyczne etapy projektowania systemów informatycznych. Analiza, projekt i jego implementacja przeplatają się. "Firmy potrzebują pracowników, którzy potrafią programować, ale jednocześnie sprawdzą się jako projektanci, czy szefowie i koordynatorzy projektów" - ocenia Gordon. Jednocześnie wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów w dziedzinie inżynierii oprogramowania, która według analityków, w ostatnich latach powraca do łask.


TOP 200